Przedsiębiorstwa graniczne, nowy model pracy oparty na sztucznej inteligencji

Przedsiębiorstwa graniczne, nowy model pracy oparty na sztucznej inteligencji

Pionierskie organizacje integrują agentów cyfrowych i ludzkich, optymalizując procesy i generując wartość, podczas gdy szkolenia z zakresu sztucznej inteligencji stają się kluczową kompetencją dla sukcesu zawodowego w 2025 roku.

Rok 2025 umacnia pozycję sztucznej inteligencji jako osi transformacji rynku pracy, zjawiska, które w ostatnich miesiącach tylko się nasiliło. Roczny raport Microsoftu dotyczący indeksu trendów na rynku pracy w 2025 r. — opracowany na podstawie ankiety przeprowadzonej wśród 31 000 pracowników z 31 krajów oraz danych z Microsoft 365 i LinkedIn — przewidział nadejście przedsiębiorstw granicznych: organizacji, które integrują hybrydowe zespoły złożone z ludzi i agentów AI, rewolucjonizując produktywność i zarządzanie talentami.

Sztuczna inteligencja przestała być odległą obietnicą, stając się niezbędnym, bogatym i skalowalnym zasobem. 82% liderów biznesowych uważa, że rok 2025 będzie kluczowy dla przeprojektowania strategii operacyjnych, a 81% przewiduje, że agenci cyfrowi zostaną w umiarkowanym lub szerokim stopniu zintegrowani ze strategiami AI przed 2026 r.

Przedsiębiorstwo graniczne: ewolucja w trzech fazach

Pojęcie przedsiębiorstwa granicznego opisuje firmy zorganizowane wokół inteligencji na żądanie i hybrydowych zespołów złożonych z ludzi i agentów cyfrowych. Według Microsoftu organizacje te szybko się rozwijają i generują wartość. 71% ich pracowników odczuwa dobrobyt, w przeciwieństwie do 37% w skali globalnej.

Rozwój w kierunku tego modelu przebiega w trzech etapach: w pierwszym każdy pracownik ma do dyspozycji asystenta AI; w drugim agenci cyfrowi przejmują specjalistyczne zadania pod kontrolą człowieka; wreszcie w trzecim ludzie wyznaczają kierunek, a agenci wykonują procesy, zwracając się o nadzór tylko wtedy, gdy jest to niezbędne. Microsoft przewiduje, że w ciągu najbliższych lat wszystkie firmy będą zmierzać w kierunku tego paradygmatu.

To przyspieszenie spowodowało rozbieżność między wymaganiami biznesowymi a możliwościami ludzkimi. 53% liderów twierdzi, że należy zwiększyć produktywność, ale 80% pracowników deklaruje, że nie ma wystarczająco dużo czasu lub energii. Ponadto pracownicy doświadczają 275 przerw dziennie spowodowanych ciągłymi spotkaniami i powiadomieniami. W obliczu tego wyzwania 82% liderów spodziewa się wzmocnić swoje zespoły agentami AI w ciągu najbliższych miesięcy.

Sztuczna inteligencja jest obecnie uważana za niezbędny i skalowalny na żądanie zasób. Rewolucja ta przypomina wpływ pojawienia się Internetu i napędza przemiany zarówno w dużych korporacjach, jak i start-upach działających wyłącznie w sieci.

Woman and AI robot working together in the office, automation and technology concept

Cyfrowa siła robocza: nowe funkcje i obowiązki

Cyfrowa siła robocza odnosi się do systemów sztucznej inteligencji, które można wdrożyć w celu zwiększenia wydajności zespołu. Agenci ci, wyposażeni w zdolność rozumowania i autonomię, zawsze działają przy udziale człowieka w podejmowaniu kluczowych decyzji. Microsoft wskazuje, że 46% liderów już wykorzystuje agentów do automatyzacji procesów, głównie w obsłudze klienta, marketingu i rozwoju produktów.

Aby zmaksymalizować wpływ tych hybrydowych zespołów, organizacje oceniają relacje między człowiekiem a agentem, poszukując optymalnej równowagi między nadzorem a wydajnością. Proporcja ta różni się w zależności od zadania; interwencja człowieka pozostaje niezastąpiona w sytuacjach, w których wymagana jest empatia lub osąd moralny.

Włączenie agentów cyfrowych prowadzi do bardziej płynnej i zorientowanej na cele struktury organizacyjnej. W tym kontekście pojawia się „szef agenta”: pracownicy zajmujący się tworzeniem, delegowaniem i zarządzaniem agentami w celu wzmocnienia wyników.

Liderzy biznesowi zajmują pozycję liderów: 67% z nich deklaruje znajomość agentów, w porównaniu z 40% pracowników. Ponadto 79% kadry kierowniczej uważa, że sztuczna inteligencja przyspieszy rozwój kariery zawodowej. 41% oczekuje, że ich zespoły będą szkolić agentów, a 36% będzie nimi zarządzać przed 2030 r.

Raport podkreśla przykłady zastosowań, takie jak Accenture, gdzie agent AI optymalizuje zarządzanie zaległymi płatnościami, oraz Bayer, który wykorzystuje agentów w dziale badań i rozwoju, aby zaoszczędzić nawet sześć godzin tygodniowo na każdego badacza. Dow przewiduje miliony oszczędności dzięki agentowi, który optymalizuje operacje logistyczne. Inne firmy, takie jak The Estée Lauder Companies, Holland America Line i Wells Fargo, również zautomatyzowały kluczowe procesy dzięki tym systemom.

Szkolenia i talenty w erze sztucznej inteligencji

Transformacja cyfrowa zmienia zasady dotyczące talentów. Rozbudowa zespołów o pracowników cyfrowych jest priorytetem dla 45% liderów, ustępując jedynie wewnętrznym szkoleniom z zakresu sztucznej inteligencji (47%). 78% planuje zatrudnić nowe profile związane ze sztuczną inteligencją: trenerów, specjalistów ds. danych i bezpieczeństwa, agentów, analityków zwrotu z inwestycji i strategów w kluczowych obszarach.

LinkedIn identyfikuje szkolenia w zakresie sztucznej inteligencji jako najważniejszą kompetencję w 2025 roku. Ponadto umiejętności ludzkie, takie jak rozwiązywanie konfliktów i zdolność adaptacji, zyskują na znaczeniu, ponieważ przyszłość pracy będzie należała do tych, którzy połączą sztuczną inteligencję z umiejętnościami niepowtarzalnymi dla maszyn.

Najnowsze wiadomości i perspektywy na pozostałą część 2025 r.

Od kwietnia wdrażanie generatywnej sztucznej inteligencji w środowisku pracy rozszerzyło się na nowe branże i kraje. W lipcu 2025 r. IBM ogłosił współpracę z kilkoma uniwersytetami w Stanach Zjednoczonych i Europie w celu przyspieszenia szkoleń z zakresu sztucznej inteligencji stosowanej w zarządzaniu zespołami, przewidując zapotrzebowanie na pracowników w nadchodzących latach.

Ponadto Unia Europejska przedstawiła zaktualizowane ramy regulacyjne dla agentów cyfrowych w wrażliwych sektorach, zawierające standardy gwarantujące etykę i przejrzystość ich działania, jak donosi Financial Times z 16 sierpnia 2025 r.

Równolegle Google Cloud i Amazon Web Services wprowadziły na rynek pakiety robocze z dostosowanymi do potrzeb klientami agentami cyfrowymi, ogłaszając to w połowie sierpnia. Narzędzia te rozszerzają automatyzację na małe i średnie przedsiębiorstwa, demokratyzując dostęp do asystentów cyfrowych i zwiększając globalną konkurencyjność, jak podaje Reuters.

Microsoft zaleca zatrudnianie pracowników cyfrowych, definiowanie równowagi między człowiekiem a agentem oraz skalowanie sztucznej inteligencji na wszystkich poziomach, przypisując konkretne obowiązki i mierząc wydajność agentów. Kluczowe znaczenie ma inwestowanie w ciągłe szkolenia i umiejętności umożliwiające efektywną pracę z wykorzystaniem sztucznej inteligencji.

Eksperci tacy jak Karim R. Lakhani z Harvardu i Amy Webb z Future Today podkreślają znaczenie dostosowania kultury organizacyjnej do współpracy między człowiekiem a agentem.

Transformacja w kierunku przedsiębiorstwa granicznego już trwa: firmy, które połączą sztuczną inteligencję ze swoim kapitałem ludzkim, będą definiować nową erę pracy, generując bezprecedensową wartość w gospodarce c