W październiku w całej zostanie wprowadzona tzw. weryfikacja odbiorcy. Będzie ona obowiązkowa również w przypadku przelewów analogowych.
Brzmi to jak coś oczywistego, ale do tej pory tak nie było: od 9 października przy wszystkich przelewach bankowych nazwa odbiorcy musi być porównywana z odpowiednim numerem IBAN. Przy każdym przelewie bank musi sprawdzić, czy wprowadzone dane są prawidłowe, a wynik wyświetla w postaci kolorów sygnalizacji świetlnej.
Jeśli dane nie są zgodne, nadal można wykonać przelew, ale trzeba liczyć się z ryzykiem, że pieniądze trafią do niewłaściwej osoby i zostaną utracone. Jak informuje związek banków, weryfikacja odbiorcy ma pomóc w zwalczaniu oszustw w ruchu płatniczym.
Nowe kolory sygnalizacji świetlnej przy przelewach
Podczas weryfikacji odbiorcy w bankowości internetowej po wprowadzeniu nazwiska i numeru IBAN wyświetla się kolor. Mają one następujące znaczenie:
- Zielony: dane są zgodne („Match”).
- Żółty: dane są prawie zgodne – wyświetla się wówczas propozycja prawidłowego imienia i nazwiska („Close Match”).
- Czerwony: dane nie są zgodne („No Match”).
Jeśli sygnalizacja świetlna wskazuje „czerwone światło”, należy zdecydować, czy mimo to chcesz wykonać przelew. W takim przypadku możesz na przykład skontaktować się ponownie z odbiorcą, aby sprawdzić, czy dane są prawidłowe.
Przelewy papierowe należy sprawdzić w okienku kasowym
Weryfikacja odbiorcy odbywa się nie tylko w bankowości internetowej, ale również w przypadku wykonywania przelewu papierowego, tzw. przelewu z dowodem, w oddziale banku. W tym celu doradca klienta przeprowadza weryfikację odbiorcy bezpośrednio na miejscu.
Aby było to możliwe, klienci muszą zlecić przelew w godzinach otwarcia banku. W przypadku przelewów wrzuconych do skrzynki pocztowej banku nie można przeprowadzić automatycznej weryfikacji odbiorcy. W takich przypadkach należy skontaktować się z bankiem, aby upewnić się, że przelew zostanie zrealizowany.