Archeolodzy odkrywają w najbardziej przygranicznym jeziorze Europy zatopiony statek w nienaruszonym stanie oraz dziesiątki starożytnych przedmiotów

Archeolodzy odkrywają w najbardziej przygranicznym jeziorze Europy zatopiony statek w nienaruszonym stanie oraz dziesiątki starożytnych przedmiotów

Odkrycia, które pomagają nam lepiej poznać przeszłość i technologie budowlane.

W czasach, gdy eksploracja kosmosu często pojawia się na pierwszych stronach gazet, odkrycie archeologiczne przypomina, że Ziemia wciąż skrywa nieoczekiwane tajemnice pod powierzchnią. Zespół naukowców zanurkował do Jeziora Bodeńskiego, wielkiego akwenu wodnego położonego na terenie Niemiec, Austrii i Szwajcarii, i znalazł 31 obiektów archeologicznych, które pełnią rolę prawdziwych kapsuł czasu. Pozostałości te zaskakują nie tylko swoim dobrym stanem zachowania, ale także tym, że dają cenny wgląd w techniki budowlane i życie handlowe minionych epok.

Strategiczne miejsce od tysiącleci

Jezioro o powierzchni 536 kilometrów kwadratowych od tysiącleci stanowi strategiczne miejsce w Europie Środkowej. Obecnie w jego okolicy mieszka ponad 2,5 miliona osób, ale pod jego wodami kryją się pozostałości cywilizacji, które uczyniły tę enklawę kluczowym szlakiem wymiany towarów i kultur. Nie jest to pierwszy przypadek, kiedy archeologia jeziorna skupia tutaj uwagę: na brzegach jeziora odkryto już pozostałości osad palafitycznych z epoki brązu, uznanych przez UNESCO za światowe dziedzictwo kulturowe.

Wśród najbardziej znaczących znalezisk znajduje się 17 drewnianych beczek, niektóre z nich nienaruszone, z pokrywami, denkami i nadal widocznymi znakami. Archeolodzy uważają, że mogły one należeć do statków transportowych zaopatrujących nadbrzeżne miejscowości. Tego typu odkrycia są niezwykłe, ponieważ drewno zazwyczaj szybko ulega zniszczeniu w wilgotnym środowisku. Jednak specyficzne warunki panujące w jeziorze sprawiły, że zachowały się one w wyjątkowo dobrym stanie.

Badacze zlokalizowali również metalowe kadłuby, które według wstępnych hipotez mogą być powiązane z parowcami, takimi jak SD Baden lub SD Friedrichshafen II, symbolami przejścia od żeglugi żaglowej do ery parowej w XIX wieku. Elementy te mają kluczowe znaczenie dla zrozumienia, w jaki sposób jezioro funkcjonowało jako korytarz gospodarczy w samym sercu Europy w okresie głębokich przemian technologicznych.

Najbardziej imponującym znaleziskiem był praktycznie kompletny żaglowiec towarowy, zachowany wraz z masztem i bomem. Tego typu znaleziska są bardzo rzadkie w środowisku jeziornym, gdzie tlen zwykle przyspiesza proces niszczenia pozostałości. Ich badanie pozwoli z dużą dokładnością odtworzyć sposób projektowania i budowy tych statków, a także rodzaj przewożonych przez nie towarów: od zbóż i wina po tekstylia i narzędzia, które zasilały regionalny handel.

Dla ekspertów odkrycie to otwiera nowe możliwości badawcze i stanowi wyzwanie w zakresie konserwacji odzyskanych materiałów. Zarówno drewno, jak i metal wymagają specjalnych i długotrwałych zabiegów, aby zapobiec ich degradacji w kontakcie z powietrzem.