Edward de los Santos, mechanik: „Za każdym razem, gdy silnik uruchamia się, pasek pomocniczy jest napinany, a dzięki systemowi Start & Stop może to zdarzyć się nawet 60 razy dziennie”.

Edward de los Santos, mechanik: „Za każdym razem, gdy silnik uruchamia się, pasek pomocniczy jest napinany, a dzięki systemowi Start & Stop może to zdarzyć się nawet 60 razy dziennie”.

Jeśli potrzebujesz więcej powodów, aby wyłączyć ten zawsze kontrowersyjny system, oto kolejny

Edward de los Santos, mechanik, wyjaśnia, że za każdym razem, gdy silnik uruchamia się, pasek pomocniczy jest napinany, a dzięki funkcji Start & Stop może to zdarzyć się nawet 60 razy dziennie.

Technologie wspomagające jazdę powstały, aby nam pomóc. Jeśli jednak istnieje jakiś konkretny system, który budzi wątpliwości co do swojej przydatności, to jest to Start & Stop. Opracowana ponad 40 lat temu technologia ta nieustannie ewoluuje i ulega ulepszeniom od momentu wprowadzenia. Nie umniejsza to jednak kontrowersji wokół niej, ponieważ mechanicy, eksperci i kierowcy nieustannie ostrzegają, że jej stosowanie wiąże się z większymi wadami niż zaletami. O ostatniej z nich opowiada nam Edward de los Santos, mechanik samochodowy, który ma ponad 21 000 obserwujących na swoim profilu TikTok @tallerlosantos: „Wyłączenie systemu Start & Stop wydłuża żywotność paska pomocniczego” – zaczyna jeden ze swoich ostatnich filmów.

A czym jest pasek pomocniczy, znany również jako pasek serwisowy? Odpowiada za prawidłowe działanie alternatora, ładując w ten sposób akumulator. Odpowiada również za ruch kompresora klimatyzacji i pompy wspomagania kierownicy. Można ją łatwo zidentyfikować w silniku, ponieważ jest cieńsza niż pasek rozrządu i obraca się synchronicznie z silnikiem. Składa się z przegubowej gumy, która jest wzmocniona nylonem, aby nie miała luzów. Jest to zatem podstawowy element niezbędny do uruchomienia pojazdu i działania kluczowych układów.

Dzięki temu można sobie wyobrazić, dlaczego system Start & Stop tak bardzo obciąża pasek serwisowy lub pomocniczy: „Start & Stop to system, który automatycznie wyłącza i włącza silnik za każdym razem, gdy zatrzymujesz się, na przykład na światłach. Został zaprojektowany w celu oszczędzania paliwa, ale nie jest tak dobry, jak go opisują” – wyjaśnia Edward. „Za każdym razem, gdy silnik uruchamia się, pasek pomocniczy jest napinany, a dzięki Start & Stop może to zdarzyć się 30, 40, a nawet 60 razy dziennie” – ostrzega w filmie.

Podstawowym problemem w przypadku pęknięcia paska serwisowego jest to, że awaria może być dość poważna i kosztowna. Nie chodzi o samo pęknięcie, ale o to, że wpłynie ono na inne elementy silnika, takie jak zawory. Na szczęście pasek pomocniczy zazwyczaj „ostrzega” przed zerwaniem, wydając irytujący dźwięk. W takim przypadku należy natychmiast zatrzymać pojazd, sprawdzić jego stan i w razie potrzeby wezwać pomoc drogową. Pasek serwisowy wymienia się razem z paskiem rozrządu, zgodnie z zaleceniami producenta, które zazwyczaj wynoszą od 60 000 do 120 000 km.

To kolejny powód, aby wyłączyć funkcję Start & Stop. Edward de los Santos przypomina nam o innych elementach, które nadmiernie ulegają zużyciu podczas jej użytkowania: „Uszkodzeniu ulega również rozrusznik, akumulator i alternator, ponieważ są one wielokrotnie narażone na duże obciążenia. I tu pojawia się praktyczna rada. Jeśli pokonujesz krótkie trasy, często jeździsz po mieście i często zatrzymujesz się, lepiej wyłączyć tę funkcję” – stwierdza mechanik.